Det här är en vanlig kommentar/fråga som man får som supporttekniker. Kunden ringer in och kommer inte ut på Internet med datorn men det är inget fel på routern för mobiltelefonen fungerar ju utmärkt. Ja det gör den för den har ju Internetuppkoppling via 4G/5G nätet, så om den skulle vara kopplad till ditt Wifi hemma och det slutar fungera så kommer telefonen fortfarande att ha Internet via SIM kortet i telefonen. Den funktionen har ju inte din dator. Den är kopplad till din hemmarouter, och vare sig den är via Fiber eller Mobilnätet så händer det att man tappar uppkopplingen. I de flesta fall räcker det med att starta om sin router så brukar uppkopplingen vara tillbaka igen. Enklast är att dra ur strömsladden och sätta tillbaka den igen efter 10 sekunder.
Min mobila router slutade fungera mitt i månaden.
Om man har en mobil router och inte kommer ut på nätet och du har startat om routern, så kan det bero på att din surfmängd har tagit slut. Om man har ett abonnemang med begränsad surf som till exempel 5GB och det slutar fungera kan det bero på att du har använt upp surfmängden. Om du befinner dig mitt i månaden så kan du då behöva köpa till mer surf. Om den är någon eller några dagar kvar på månaden kan du vänta så får du en ny 5GB surf när den nya månaden inträder. Bäst är om du har ett abonnemang som har obegränsad surf så slipper du hamna i den här situationen.