Strul med Telia E-post-konton i ”Nya” Outlook.

Kan inte skicka och ta emot e-post.

Den senaste veckan har vi haft en hel del påringningar angående Telia e-post och den nya Outlook klienten. Det som händer är att Outlook helt plötsligt inte tar emot eller skickar e-post från e-postservern. Tar man bort kontot och försöker lägga till det igen så frågar den efter ett applösenord.

Jag vill poängtera att problemet INTE är Telias e-post, snarare är det den nya Outlook klienten som ställer till det. Det är möjligt att någon uppdatering har orsakat problemet. Det har fungerat alldeles utmärkt tills för någon vecka sedan när det började dyka upp kunder med e-post problem.

Vad beror det på?

Jag har sett trådarna på Microsofts supportsida men det ligger inga svar på vad det kan bero på, så jag tror inte att de själva vet ännu. Eller så försöker de lösa problemet så snabbt som möjligt utan att dra en massa uppmärksamhet till det.  

Outlook ”Classic”?

Den gamla klassiska Outlook-klienten som finns i Office-paketet från Microsoft fungerar som den ska. De två e-post-klienterna är helt olika så problemet som nu har uppstått i ”nya” Outlook har inte påverkat den gamla klassiska versionen.

Hur löser man problemet just nu?

I dagsläget har jag ingen lösning på problemet i Outlook New. Det får Microsoft fixa och det kommer de att göra. Men tills dess så får man lösa det på andra sätt.

  1. Använd Telias Webbmail: Om du har en Telia e-postadress så kan du läsa den i Telias Webbmail. Du loggar helt enkelt in i på https://webmail.telia.com/ i din webbläsare. Har du inte koll på vad du har för lösenord så kolla i dina papper från Telia. De flesta har faktiskt kvar dem i någon pärm. Om du inte har det kan man logga in på ”Mitt Telia” och ändra lösenordet.
    Om du ändrar lösenordet så spara det så att du har koll på det i framtiden. Tänk på att om du byter lösenordet så kan du loggas ut från kontot i andra enheter såsom till exempel mobiltelefonen och så vidare.
  2. Använd Outlook Classic: Om du har en prenumeration på Microsoft Office 365 så har du troligen Outlook Classic installerad i din dator. Om du konfigurerar ditt konto i den e-post klienten ska det fungera.
  3. Använd Mozilla Thunderbird: Om du inte har en Microsoft Office licens som innehåller Outlook så kan du ladda ner Mozilla Thunderbird och använda den e-postklienten för att läsa och skicka e-post från ditt Telia e-postkonto. Du kan hämta klienten här: https://www.thunderbird.net/sv-SE/.
    För de som inte kan vänta på en programuppdatering av Outlook New, så har vi använt den här lösningen. Thunderbird är en alldeles utmärkt och stabil e-post hanterare. Inga problem att lägga till Telias mail i den.
  4. Uppdatera: Alla program får buggar emellanåt. Det löser sig oftast i samband med nästa uppdatering så kör uppdateringar på dina program. För Outlook New så är det via Microsoft Store som du uppdaterar programmet. Om problemet är löst än vet jag inte men det skadar inte att testa att uppdatera i alla fall. Även om den här lösningen är nummer fyra på min lista så är det naturligtvis det som du ska testa först av allt. Vem vet det kan vara löst i skrivande stund!
Mozilla Thunderbird är en gratis e-postklient.

Slutord!

Det här problemet som jag har tagit upp kan naturligtvis vara löst i skrivande stund. Vi får se nästa vecka vad som dyker upp i form av e-post problem. Det händer ibland att det blir problem med uppdateringar för programvaror men efter som det är så många i Sverige som använder just Telias e-post så blir det ett extra stort bekymmer. Jag tycker personligen inte att Outlook New är den mest stabila e-post klienten för tillfället men den kommer att bli allt bättre med tiden. Som du ser nedan så har jag stött på buggar som är lösta med uppdateringar.

Några av buggarna som jag har stött på är:

  • Sparar inte inställningar. När jag har konfigurerat klienten åt en kund och jag sedan startar om den så har den återgått till tidigare inställningar och jag har fått göra om inställningarna flera gånger innan de ”fastnar”.
  • Programmet slutar svara: När jag har kört programmet på jobbet så har jag använt ett Exchange och ett IMAP konto samtidigt. Jag fick byta tillbaka till den gamla classic-versionen efter att Outlook New började frysa konstant så att jag fick tvångs avsluta det och starta om det igen.
  • Upprepade inloggningsförfrågningar: Ett tag började klienten konstant fråga efter inloggning till mitt Microsoft-konto eftersom jag har e-postkonton från Microsoft. Det har inte hänt på ett tag ni så det var nog en versionsbugg. Problemet verkar vara löst.
  • Kunde inte lägga till mitt Microsoft Business Basic konto: Ett tag kunde jag inte lägga till mitt Microsoft Business Basic e-postkonto i Outlook New. Jag fick meddelande att jag inte hade någon licens för Outlook trots att jag har en personlig Microsoft 365 Family licens. Om jag inte hade haft Family licens kunde jag ha förstått varför. Det här fenomenet är löst och jag kan lägga till alla mina konton i Outlook New utan problem. (Microsoft 365 Business Basic innehåller inga licenser för skrivbords program så som Word, Excel, Power Point, Outlook o.s.v.)